středa 5. dubna 2017

Pán Rámačandra byl první božstvo, které jsem kdy viděl

Když jsem jel poprvé do Indie, Pán Rámačandra byl první božstvo, které jsem kdy viděl, protože první chrám, do kterého jsem šel, byl Pána Rámačandry, a to byl můj chrám. Byl to malý kruhový chrám, který později zrenovovali a udělali z něj chrám velký a mramorový. Ó, chybí mi ten můj malý kruhový chrám, bylo to tak pěkné. Božstva byla opravdu blízko, ale nyní jsou vysoko a daleko...

Když jsem jel potom do Benaresu, pochytil jsem v chrámu mantru "Šrí Rám džaj Rám". Hrálo to tam dvacet čtyři hodin denně a po chvíli se vám to dostane do hlavy. Když jsem pak byl zpátky v Evropě, tahle mantra stále hrála v mé hlavě: "Šrí Rám džaj Rám, džaj džaj Rám; Šrí Rám džaj Rám, džaj džaj Rám; Šrí Rám džaj Rám, džaj džaj Rám!"

Když potom mé matce zbývalo jen pár dnů, nevěděl jsem, co dělat! Co uděláš? Umírala na rakovinu. Byl jsem s ní sám v jejím pokoji a říkal jsem si: "Co uděláš! Musím udělat něco posvátného... Zpívat tu svatou chrámovou píseň - Šrí Rám džaj Rám, džaj džaj Rám!" A tak jsem jí to zpíval a ona opustila tento svět.

Takže jsem dostal milost Pána Rámačandry, i když jsem byl zahalený nevědomostí, a tak nějak jsem byl schopen požehnat svou matku svatým jménem! Jsem tedy vděčný a zadlužený Pánu Rámačandrovi. Jak bych kdy mohl zapomenout Jeho jméno? Zpíval jsem jméno Pána Rámy denně čtyři hodiny, než jsem začal zpívat Hare Krišna. "Šrí Rám džaj Rám, džaj džaj Rám; Šrí Rám džaj Rám, džaj džaj Rám!"

V tento den byla má přitažlivost k Pánu Rámačandrovi znovu probuzena. Jenže konec Rámajány je prostě příliš, prostě moc (Pán Rámačandra vyhání Síta déví)! Ne, já budu Krišna bhakta! Budu uctívat Pána Krišnu. Ano, kecit kevalaya bhaktya vasudeva-parayanah (ŠB 6.1.15), Vasudeva Krišna, původní Nejvyšší Osobnost Božství, který říká, že Jeho oddaný nebude nikdy zničen - na me bhaktah pranasyati (BG 9.31). Nakonec je plná milost Pána projevena v Krišnovi, což přesahuje dharmu a vystupuje na úroveň lásky. Když láska transcenduje dharmu, to je to, co vidíme v Krišnovi. Proto sloužíme Krišnovi jakožto svému isthadévovi, svému uctívanému Božstvu!

Přednáška na Ráma Navamí, 28. března 2015, Lenasie, JAR

Původní text v angličtině zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat